hjärnproblem

jag har faktiskt ett bekymmer nu. det kommer antagligen bli ett långt inlägg nu så orkar du inte läsa så förstår jag. jag skall bara lätta på mitt hjärta och imn hjärna ett tag nu framöver. så jag skiter i om detta blir läst av någon eller inte. mina tankar finns det inget stopp på så här kommer det.

min största fråga är egentligen att när ärknas man som "vuxen"?
måste man hinna fylla en viss ålder för att man skall räknas in i denna målgruppen? är det efter man har fyllt 20, eftersom man inte klassas som tånåring längre då? är det när man har flyttat hemmifrån eller när man har förlovat sig? det finns ju tjejer som får barn innan de uppnått "tillåtet att skaffabarn åldern", kallar man dom vuxna för att de redan har fått bran då, eller är dom omogna mammor? är man vuxen när man skriver upp toapapper på iköpslistan? ibland känns det som man borde göra som ett skriftligt intagningsprov till en högskola för att få det godkännt att man är vuxen nu. det finns ju mammor och pappor som fortfarande har barnasinnet kvar. mammor och pappor som fortfarande älskar att gå ut på krogen, som fortfarande älskar att sitta hemma och spela tv-och datorspel dagarna i ända. föräldrar som älksar att pilla med sina bilar och hojjar dagarna i ända. räknas dom ändå till vuxenvärden?
när börjar man kalla sig själv vuxen egentligen? "när man börjar att ta ansvar för sig själv", tror jag är ett svar man får av många när man frågar. men har man inte redan gjort det nästan hela livet? man tar ju alltid ansvar för sitt egna liv, man väljer ju själv vad man vill göra och inte göra. när man skall åka hem på kvällarna och när man skall gå och lägga sig. i gymnasiet tog man ansvar för sina egna skolböcker, att man kom i tid till lektionerna och kom till skolan över huvudtaget. räknas man som vuxen redan då? även om de besluten man valde att göra inte alltid slutade bra, så tog man ju ansvar för det själv. är man vuxen när man har en tvättdag och en städdag uppskriven i almenackan varje vecka? om man åker och storhandlar mat minst en gång i månaden, är man vuxen då?
är man vuxen när man vågar gå till tandläkaren själv?
dethär är svårt. finns det egentligen nånting som tyder på att man verkligen är vuxen?
kan man vara ung och vuxem?
är man vuxen när man kan ha intensiva konversationer med folk runt omkring?
finns det 40+människor som inte räknas som vuxna?
finns det 15åringar som räknas som vuxna?
jag har alldeles förmånga frågor nu. alla mina meningar avslutas med frågetecken så jag lägger ner nu. jag kommer inte få några svar på mina frågor heller. denna gången tror jag inte ens att google kan hjälpa mig.

puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0