resfeber

Bara två veckor kvar till Hongkong! Jag börjar faktiskt få resfeber nu. Jag vet inte om jag har haft det innan. Inte på denna nivån. För första gången är jag faktiskt nervös inför att åka, istället för att bara längta. 

Inför denna resa har jag bara känt att allting skall bli så skönt. Skönt att slippa allting som har med julen att göra. All stress, all planering om hur vart och när man skall hinna träffa alla nära och kära. All slask och snö. Slippa alla fjortonhundra tröjor och långkalsonger man skall ha på sig för att inte frysa.

Men idag slog det mig att det faktiskt är fint. Det är fint med alla ljus och julstakar i fönstren. Det är mysigt och fint att pynta hela lägenheten med ljus och små tomtar. Jag kan väl pynta här hemma men till vilken nytta, vi åker innan man hinner andas in allt julmys och vi kommer hem lagom till att allting skall plockas bort igen. 
Det är första julen som kommer komma på 22år utan min mamma och pappa. Att inte få fira med dem eller med min bror känns fel. 

Att inte få komma till ett fulproppat julehem med tomtar, julmat, julgodis. Ljus, värme och en stor klädd julgran full med julklappspappersklädda paket under. Ingen vit snö som man måste gömma sig ifrån under en stor tjock vinterjacka.

Jag vet att detta kommer bli den bästa resan jag någinsin vart på. Jag vet att svensk jul kommer vara som en fjärt i rymden i jämförelse med hong kong. Jag vet att jag kommer vilja fly från varje jul och nyår efter denna resa. Men just nu känns det som att jag vill stanna hemma. Fira jul med min familj och mina kära. 

Jag hoppas att denna känsla försvinner snart för jag bara vet att Hongkong kommer bli gigantiskt. Om inte annat är det ju bara ett år kvar till nästa jul






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0